Ni u svoja četiri zida!
Život nam je gdje su nam četiri zida. Tamo spavamo, čitamo, stvaramo, plačemo, uživamo. Kada se nekome povjeravamo, tražimo da šapatom izrečeno ni slučajno „ne izađe iz ova četiri zida“. Četiri zida razlikuju čovjeka od pećinskog čovjeka. Život u tom ograničenom prostoru je sve što neko ima. Neko, jer samo tu može biti ono što zaista jeste. Ono što nam nije dozvoljeno drugdje, dozvoljeno je u četiri zida.
Doduše, ne baš svima.
Nije dozvoljeno, na primjer, onima koji nam „ne smetaju“ ali samo ako svoj autentični
život žive u „svoja četiri zida“. Ne problematizujemo shvatanje o četiri
zida, iako ono jeste problem, nego to da istopolni parovi u Bosni i
Hercegovini nemaju pravo čak ni na svoja četiri zida, prostor u kojem im
„dozvoljavamo“ boravak i na najmanji pomen njih, njihovih osjećanja ili, gluvo
bilo, njihovih prava.
Podsjećamo: čovječanstvo
je iz devetnaestog u dvadeseti vijek ušlo kopnenim putem. Nije bilo aviona,
televizije i interneta. Iz dvadesetog u dvadeset prvi je ušlo elektronskom
poštom (imejlom), a prije toga je već bilo na mjesecu. Ono što je bilo
nezamislivo, neprirodno ili natprirodno, ne samo da je postalo zamislivo i
normalno, nego prevaziđeno.
Stvari kojima se danas
bavimo su čovjeku od prije sto godina bile nezamislive. Nije da toga
nije bilo u njegovo vrijeme, samo se ćutalo. Tako se razvija društvo, prateći
put u svoju Slobodu.
Iako mnogi tvrde
suprotno, potraga društva za slobodom ne znači da ono srlja u propast. Naprotiv.
Zato, pokušajmo da razmislimo da bismo razumjeli, jer u protivnom ćemo umjeti
samo da sudimo, kako reče Karl Gustav Jung.
Zrelost jednog društva
se ogleda u načinu na koji institucije rješavaju pitanja manjina – ne samo
nacionalnih ili vjerskih nego svih manjina
– kao i probleme s kojima se one suočavaju. Mi se, dakle, bavimo
institucionalnim odgovorom, državom i njenim pravnim sistemom kao
formalizacijom društvenih odnosa.
U smislu države i
njenog odnosa prema građanima, istopolnim parovima još uvijek nije priznato
osnovno pravo: postojanje. U stvarnom životu to znači da država zajednički
život dvije osobe istog pola ne posmatra kao zajednički. Život u četiri zida
za državu ne postoji. U ta četiri zida postoje dva zasebna života.
Način na koji država tretira,
bolje rečeno ignoriše, svoje ljude više nije pitanje aktivizma i kafanskih
razgovora o tome da li nekome treba dozvoliti da živi (treba i mnogo više od
toga), nego prava na čije garantovanje je država samu sebe obavezala, tako što
je postala članica Savjeta Evrope. Što ne smije biti, a i nije, samo
deklarativnog karaktera.
Evropskom konvencijom
o ljudskim pravima i Ustavom Bosne i Hercegovine je, između ostalog, garantovano
i pravo na porodični život. Sa druge strane, Evropski sud za ljudska prava je u
više navrata zaključio da su istopolni parovi jednako kadri kao i parovi
različitog pola da stupaju u stabilne intimne odnose. Takvi odnosi, kaže Sud,
potpadaju pod pojmove privatnog i porodičnog života.
„U nedavnoj presudi, taj
Sud je utvrdio kršenje prava na privatni i porodični život aplikanata, jer
Rusija nije pravno regulisala istopolne zajednice. To znači da su takvi parovi
lišeni mnogih prava iz sfere porodičnog, krivičnog, socijalnog ili zdravstvenog
prava. U tom smislu se može zaključiti da je stav Suda takav da su države
članice Savjeta Evrope u obavezi da pravno prepoznaju i zaštite istopolne
zajednice (npr. kroz donošenje zakona o građanskom partnerstvu). Nedostatak
takve legislative može dovesti do povrede Konvencije“, tvrdi Igor Popović, viši
asistent na Pravnom fakultetu Univerziteta u Banjoj Luci.
Govoriti o pravima zna biti suvoparno, a često i teško razumljivo. U ovom slučaju, međutim, govoreći o pravima nekih mi govorimo o osjećanjima i biću ljudi Bosne i Hercegovine, koje država dobrovoljno ignoriše. Garantovati ljudima ljudska prava nije stvar više sile, nego ozbiljnosti države i njenih institucija.
Zato je ovo pitanje
lako riješiti, samo treba donijeti neke zakone, i to na nivou entiteta, da odmah
spriječimo bojazan o prenosu i oduzimanju nadležnosti. Naglasićemo da već priznatim
stanovnicima BiH donošenje tih zakona ne bi značilo ništa, jer se time ne bi
narušio njihov život i društveni odnosi. Nekima bi, sa druge strane, to
značilo onoliko koliko im znači mogućnost za vođenje normalnog života.
U tom smislu, rješenje
je samo formalizovanje ljudskosti – stavljanje na papir onoga što u stvarnosti
već postoji.
Banalni primjer: dvije
osobe istog pola žive u intenzivnoj emotivnoj vezi u stanu jedne od njih. Kada
osoba čiji je stan umre, druga osoba nema pravo da naslijedi stan u kojem živi.
Razlog: isti pol dvije osobe. Da je preminula osoba bila u legalnoj
porodičnoj vezi, dakle s partnerom različitog pola, partner bi imao pravo na
porodičnu penziju, prava iz zdravstvenog osiguranja…
U ovom primjeru,
nasljedstvo pripada daljem rođaku, jer preminula osoba nema nikog bližeg. Ima
partnera istog pola, ali pošto za državu on ne postoji, država ga istjeruje iz
stana, a stan daje daljem rođaku. Igrom slučaja, dalji rođak je prezreo
preminulu osobu nekoliko godina ranije, kada je saznao za njenu seksualnost, te
je se odrekao.
Naravno, može biti i drugačije. Mnogi imaju tolerantne i otvorene dalje rođake, ali država sa pravnim sistemom se ne smije uzdati u tuđu toleranciju, već ona mora da bude tolerantna. Sama bojazan od toga da neko dobije nešto što mu ne pripada je dovoljna za djelanje – regulisanje pitanja istopolnih parova.
Na taj način Bosna i
Hercegovina ne bi postala zemlja za primjer, jer je priznavanje takve zajednice
moguće u većini evropskih
zemalja. To ne znači da svi ljudi u Evropi to treba da rade, niti da će raditi.
Naprotiv, to znači samo postojanje mogućnosti za one koji takvu zajednicu žele
i kojima je ona potrebna.
Najsvježiji primjer iz
regiona je usvajanje Zakona o istopolnim zajednicama u Crnoj Gori. Hrvatska je
slično uradila još 2003. godine. U Srbiji to
pitanje još nije riješeno, ali bi uskoro moglo da bude.
S ovim je povezana i
problematika s kojom se suočavaju transrodne osobe – ljudi koji promijene pol.
Njima je proceduralno praktično onemogućeno da izvrše promjenu pola u ličnim
dokumentima, iako je biološka promjena pola moguća. To, mada ne znamo da se
zaista desilo, može da dovede do faktičnog sklapanja istopolnog braka. Ako je
biološka promjena pola dozvoljena hirurškim putem, a pravno nije, znači da
istopolni brak može da se sklopi, ali kao sada jedino mogući brak – između
muškarca i žene, jer partneri „na papiru“ imaju različit pol.
Činjenica je da bi ova
stvar bila uveliko riješena da su joj se malo više posvetili krojači javnog
mnijenja, mediji koji su u prilici da stvore društveni pritisak. Međutim, nismo
sigurni koliko novinara koji su u prilici da se ovim pitanjem pozabave, uopšte
to žele da rade. Budimo zadovoljni ako nisu na tvrdoj liniji suprotne strane –
koja bi potpuno zabranila postojanje ljudi sa drugačijim osjećanjima.
Osim toga, iznenađuje
konformizam (što znači i neumjerena konzervativnost) mladih političara. Jedan
od njih je i gradonačelnik Banjaluke, Draško Stanivuković, koji je svega
nekoliko mjeseci nakon što je izabran rekao da se u Banjaluci „neće održati gej
parada“ dok god je on gradonačelnik. To je bilo začuđujuće nama koji smo novog
gradonačelnika gledali kako hoda ulicama
Štokholma sa članovima „Moderaterna“ stranke, pogotovo nakon što je rekao da je
„Švedska primjer demokratije“. Inače ta „sestrinska stranka“ partije čiji je
gradonačelnik funkcioner zvanično ima organizaciju koja se bavi problemima s
kojima se susreće LGBT populacija (LGBT-Wing).
Bilo bi realno
očekivati zalaganje za održavanje parade, a ne protivljenje njenoj
organizaciji. Parada se u Sarajevu održava već dva puta bez ijednog incidenta,
što, opet, nije dodatno popravilo položaj istopolnih parova, jer neophodni
propisi nisu usvojeni.
Uopšteno govoreći, grijeh
mladih političara leži u njihovoj potrebi da se potčine opštem shvatanju, s
jedne strane, i zato što nemaju dovoljno
strpljenja da rade na razvijanju progresivnih ideja i mijenjanju opštih
shvatanja, s druge strane. Ne želimo da vjerujemo u to da su im retrogradne
ideje ranije usađene u školi ili u kući, daleko bilo.
Koga da krivimo što nisu
naučili šta je, na primjer, pravo na javno okupljanje? Mada, opet, nije da nisu
imali priliku da slušaju o tome u brojnim posjetama i seminarima u Savjetu
Evrope i sl. na koje ih šalju njihove stranke.
Elem, ako bi se kojim
slučajem usvojili neophodni zakoni, stanovnici bi zemlju u kojoj žive možda
prvi put u njenoj kratkoj istoriji mogli smatrati civilizovanom. Ove promjene
se zaista tiču „njihova četiri zida“, kako svakodnevno nazivamo životnu
sferu istopolnih parova.
„Glavno životno
pitanje jeste: šta možeš uraditi za druge.“ rekao je Martin Luter King. U tom
smislu, rješavanje problema četiri zida se ne tiče ni konstitutivnih
naroda, ni ostalih, ni majorizacije, ni prenosa nadležnosti, ni stranaca. Za
razliku od provođenja odluke „Sejdić-Finci“, ovdje nije potrebna ni najmanja
izmjena Ustava i političkog uređenja.
Ništa od čega se u
ovoj zemlji strahuje ne bi bilo ugroženo, jer se usvajanjem potrebnih propisa
ne zadire u pravni sistem Bosne i Hercegovine. Naprotiv, on se poboljšava priznavanjem
prava svojim građanima, i to odozdo prema gore, što bi značilo da se
formalizacijom stvarnog stanja u društvu nekome olakšava, a ne nameće okvir u
koji mora da se uklopi. Četiri zida odavno spadaju u osnovne stvari.
Kako smo već
prikazali, država ne omogućava život istopolnim parovima ni u četiri zida.
Čini se da je počelo da ističe vrijeme u kome neko može naglas da kaže kako pitanje porodice i ljudske intime nije pitanje
koje treba da detaljno uređuje država. Država ne bi smjela da zadire ni u četiri
zida, niti da liježe u krevet sa svojim stanovništvom.
Ljudi se moraju pustiti
da žive. Makar u svoja četiri zida.
Ali avaj! Ni u četiri
zida.
Коментари
Постави коментар
Komentariši