„14 prioriteta za BiH“ je top lista njenih problema
Od „14 ključnih prioriteta“, koje je u svom Mišljenju o zahtjevu BiH za članstvo u Evropskoj uniji definisala Evropska komisija, nijedan nije suštinski ispunjen. Suštinski, nijedan. Bosna i Hercegovina u personifikaciji svojih institucija je formalno ispunila samo jedan od četrnaest, ali tako da su, opet formalno, samo stvoreni preduslovi za njegovu realizaciju.
Bosna i Hercegovina je, danas, po pitanju svog
evropskog puta, ostala na istom mjestu na kojem je i bila u maju 2019. godine,
kada je Evropska komisija usvojila pomenuto Mišljenje.
Iz oblasti vladavine prava se problematizovale
pitanje da u Bosni i Hercegovini ne postoji sudska instanca koja bi bila
zadužena za usklađivanje i ujednačavanje sudske prakse na teritoriji cijele
BiH. Predlaže se stvaranje okvira za osnivanje jedne takve instance, koja bi
imala ulogu vrhovnog suda BiH. Taj „ključni prioritet“ bi još dugo mogao ostati
neostvaren, pogotovo ako obratimo pažnju na svakodnevne razmirice oko toga da,
prema tumačenju pojedinaca, Dejtonski sporazum pravosuđe izvorno stavlja u
nadležnost entiteta.
Da je suština važnije od forme, odnosno da je
važno da pravosuđe ispunjava svoju osnovnu ulogu, pokazuje nam i period
epidemije. Naime, u Izvještaju Evropske komisije o BiH za 2021. godinu, navodi
se da su finansijske istrage i zapljena imovine „uglavnom neučinkovite“ kada je
u pitanju borba protiv korupcije i klijentelizma, kao i da su se njeni „široko
rasprostranjeni negativni efekti nastavili pokazivati, što je direktno uticalo
na dobrobit građana“. Situacija u ovom smislu je otišla tako daleko, da su čak
(!) i domaća tužilaštva podigla nekoliko optužnica i otvorila više istraga,
prvenstveno radi sumnjivih nabavki medicinske opreme.
Jedan od
prioriteta se tiče zabrane diskriminacije, o čemu smo već ranije pisali. Iako u BiH – opet formalno –
postoji Zakon o zabrani diskriminacije, njegova implementacija bi nas praktično
odvela u apsurd. Naime, Ombudsmen BiH, institucija zadužena za „razmatranje predmeta koji se odnose na
povredu ljudskih prava počinjenu od strane bilo kojeg organa Bosne i
Hercegovine“ nema nijednog člana iz reda Ostalih. Iako propisi ostavljaju
mogućnost da jedan od tri ombudsmena bude iz reda Ostalih, to se dosad nikada
nije desilo, a teško i da će se desiti, jer sami broj ljudi koji vrši tu
funkciju istovremeno, dakle tri, upućuje na pripadnike konstitutivnih naroda.
Ustavni sud BiH je takođe bio predmet razmatranja u Mišljenju Evropske
komisije, sa osvrtom i na status stranih sudija i proces njihovog imenovanja.
Međutim, ono što je važno u ovom kontekstu, a to je kontekst zabrane
diskriminacije, čak ni Ustavni sud BiH nema nijednog člana iz reda Ostalih.
„Ključni prioritet“ pod rednim brojem jedanaest se
tiče prava na život i zabranu mučenja. Iako takvo definisanje jedanaestog
prioriteta zvuči jezivo, što i nije daleko od istine, radi se o formalnom
ukidanju smrtne kazne iz Ustava Republike Srpske. Ustavni Sud BiH je već ranije
poništio spornu odredbu, ali amandmani kojima bi se ona zaista i izbrisala iz
Ustava Republike Srpske nisu nikada stavljeni na dnevni red Narodne skupštine. Iako
je krivičnim zakonodavstvom onemogućeno izricanje smrtne kazne, Republika
Srpska bi morala da ukine pomenutu odredbu iz svog Ustava, prateći principe
koji bi je stavili u pravni okvir koji reguliše Evropska konvencija o ljudskim
pravima. Nemogućnost implementacije, odnosno nedostatak mehanizama (ili
političke volje) za implementaciju odluka Ustavnog suda BiH je takođe bio predmet
razmatranja u Mišljenju Evropske komisije.
Naravno, Evropska komisija je problematizovala i
pitanje manjina. Vjerskih, nacionalnih, LGBT populacije, pritvorenika, i tako
dalje. U našem ranijem autorskom tekstu „Ni u svoja četiri zida“ smo se bavili problemom s kojim se
suočavaju istopolni parovi, odnosno na koji način Bosna i Hercegovina bira da
pravno potpuno ignoriše postojanje nekih svojih stanovnika. U ovom slučaju,
stanovnika drugačijih osjećanja od onoga što je u javnom diskursu u BiH
dominantno, a to su pretežno vrijednosti prožete umjereno ili ekstremno
religijskim shvatanjima.
Kada se, na koncu, sve oko ovih „14 ključnih prioriteta“
sabere i oduzme, vidimo da u BiH ne funkcionišu one najvažnije stvari, izuzete
iz pukog administrativnog okvira. Ne funkcioniše ništa od onoga što
podrazumijeva običan život. Funkcionišu samo stvari koje se tiču
opstanka političkih lidera: manjkavi propisi o javnim nabavkama, koji im pomažu
u sticanju kapitala, kao i samo provođenje izbora, koje je važno radi
zadržavanja „institucionalne“ moći. Da je to zaista tako, govori nam i primjer
provođenja izbora u Mostaru, prvi put od 2008. godine. Baš slučajno. Kako to da
se jedini do kraja ostvaren zadatak od svih tiče izbora?
Pravosuđe funkcioniše na takav način da Evropska
komisija u svakom svom izvještaju Bosnu i Hercegovinu ne zaboravi
okarakterisati kao zemlju u kojoj je korupcija dominantna pojava. Samo što ne
kažu da je to jedini preostali način života u BiH – vrijedan življenja.
Koliko su ovi problemi, za običan život
relevantni, bitni političkim akterima, govori i skoro pa nepostojeće prisustvo
ove teme u medijima. Nijedan funkcioner, osim članova Predsjedništva, u svojim
javnim nastupima nije naveo „14 ključnih prioriteta“ kao stvar od veće važnosti
za bosanskohercegovačko društvo.
Umjesto da u tišini vladajućih, opozicione stranke,
koje u svojim programskim ciljevima imaju evrointegracije, su izabrale da ćute
o ovom pitanju. Tako da je nama danas nemoguće utvrditi da li parlamentarne
većine i manjine išta znaju o „14 ključnih prioriteta“.
U tome se ogleda najveći poraz, ali i narcisoidnost,
bosanskohercegovačkog društva, koje misli da će svaki – pa čak i
administrativni – problem riješiti neko drugi, da će mu pritom
pokazivati ljubav i dobre namjere, jedva ga čekajući u svom okruženju. Taj
način, međutim, ne odgovara realnom životu i izazovima koje on stavlja pred
svakog pojedinca. To je nezrelo i djetinjasto, baš onakvo, kakva će biti i
budućnost Bosne i Hercegovine. Karakter jednog društva se ogleda kroz
institucije, a one kroz ljude koji im daju legitimitet. Opet, te stanovnike bosanskohercegovačkih institucija, naprosto, nije briga.
Коментари
Постави коментар
Komentariši